ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ - ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ

Το κρυμένο νερό των πραγμάτων

Το πρωί ξυπνήσατε, φορέσατε το καθαρό σας φανελάκι κια πήγατε σχολειο. Στο διαλειμμα τρέξατε, ιδρώσατε και πήρατε ενα μπουκαλάκι αναψυκτικό για να ξεδιψάσετε. Το μεσημέρι ξετυλίξατε το αγαπημένο σας cheeseburger και δαγκώσατε με λαχτάρα την πρώτη μπουκια... To ξέρετε ότι μόνο με αυτές σας τις πράξεις στερήσατε από τον πλανήτη μας περίπου 6500 λίτρα νερό; Ναι σωστά ακούσατε, όλα όσα καταναλώνουμε με τον έναν ή τον άλλο τρόπο κρύβουν πολύ νερό μέσα τους. Αν θέλετε να δείτε πως συμβάλλουμε στη μείωση του πολύτιμου αυτού πόρου παίξτε μαζί μας το παιχνίδι του κρυμένου νερού...

Παιχνίδι Χρησιμοποιώ Υπεύθυνα

Δυο παιδιά ετοιμάζουν ένα πάρτυ για τους φίλους τους. Παρακολουθούμε τις πυρετώδεις προετοιμασίες, το πάρτυ και το συμμάζεμα του σπιτιού. Ως παίκτες καλούμαστε να βρούμε τι κάνουν σωστό και τι λάθος. Στόχος μας: να σώσουμε τη Γη! Κάντε κλικ για να αρχίσει το παιχνίδι και να μάθετε τα μυστικά της ορθής χρήσης προϊόντων. Mετά τη λήξη του παιχνιδιού τα παιδιά της κάθε τάξης αναλαμβάνουν να ενημερώσουν όσους περισσότερους συγγενείς και φίλους μπορούν για την υπεύθυνη κατανάλωση, να τους δεσμευσουν για τις περισσότερες αλλαγές στην καθημερινή τους ζωή και να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό μέχρι τέλος του ημερολογιακού έτους. Ο διαγωνισμός και το παιχνίδι απευθύνεται σε μαθητές όλων των ηλικιών. To παιχνίδι δημιουργήθηκε με την ευγενική χορηγία του Βιτάμ & του ομίλου UNILEVER.

Καιρός για έξω…

Ανακαλύψτε με τους μαθητές σας τη βιοποικιλότητα της γειτονιάς σας. Αναζητήστε τρόπους αρμονικής συνύπαρξης φύσης και ανθρώπου. Ερευνήστε, καταγράψτε, εκθέστε, ευαισθητοποιήστε γονείς και περιοίκους, με βάση τα ευρήματα της έρευνάς σας και προτείνετε μέτρα για μια πράσινη γειτονιά. Κάντε την αρχή με έρευνα στην αυλή του σχολείου και συνεχίστε με ένα...σαφάρι στη γειτονιά. Τέλος μην ξεχάσετε να κάνετε κι ενα σαφάρι με νόημα στο σχολείο σας για να δειτε τι ειδους ... πολίτευμα έχετε.

ECO2nomy: Ένα παιχνίδι για τον πλανήτη και την τσέπη μας!

Τι σχέση μπορεί να έχει το φαινόμενο του θερμοκηπίου με την…τσέπη μας; Κι όμως με αυτό το πολύ απλό παιχνίδι οι μαθητές σας θα έχουν την ευκαιρία να διασκεδάσουν μαθαίνοντας ότι εξοικονομώντας ενέργεια εξοικονομούμε και χρήματα. Θα χωριστούν σε δύο ομάδες: τους καταναλωτές και τους τραπεζίτες και οι πρώτοι θα κληθούν να "πρασινίσουν" έναν συμβολικό πλανήτη/δέντρο με τις πράξεις τους, ενώ οι δεύτεροι θα τους ανταμοίβουν για αυτές. Τα ποσά που αντιπροσωπεύουν το ετήσιο κέρδος από τις συγκεκριμένες πράξεις είναι πραγματικά και μπορείτε να τα δείτε αναλυτικά εδώ.

Το ταξίδι στην πόλη του μέλλοντος…

Στόχος του εκπαιδευτικού εργαστηρίου είναι να δώσει την ευκαιρία στους μαθητές να παίξουν, να μάθουν, να προβληματιστούν και να βρούνε λύσεις για ένα βιώσιμο μέλλον. Μπορούμε να ξεχωρίσουμε τελικά τις επιθυμίες από τις ανάγκες μας; Γιατί όσο κι αν η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει λύσεις, αν δεν μειώσουμε, ως ανθρωπότητα, τις καταναλωτικές μας ανάγκες, ο πλανήτης δεν τα βγάζει πέρα. Το πρόγραμμα υλοποιείται με την υποστήριξη της εταιρείας FRIGOGLASS.
Περιγραφή προγράμματος
Παρουσίαση powerpoint
Συνοδευτικό κείμενο παρουσίασης
Οδηγίες για παιδιά 8-11 ετών
Οδηγίες για παιδιά άνω των 11 ετών
Κάρτες συσκευών για παιδιά 8-11 ετών
Κάρτες συσκευών για παιδιά άνω των 11 ετών
Αλυσίδα ενέργειας

Κατοικείν

Το υλικό αυτό, που απευθύνεται σε παιδιά από 9 ετών και άνω, καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το πώς κατοικώ (το σπίτι, το σχολείο, τη γειτονιά, τον πλανήτη) μειώνοντας το οικολογικό μου αποτύπωμα και αυξάνοντας την απόλαυση της εστίας. Γύρω από μια κεντρική δραστηριότητα αρθρώνεται η έρευνα που καλούνται να κάνουν οι μαθητές σε ομάδες αξιοποιώντας το υλικό που έχουμε συγκεντρώσει σε φακέλους αλλά και άλλο υλικό που θα συλλέξουν οι μαθητές. Η διάρκεια του προγράμματος προσαρμόζεται ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο και τις επιθυμίες της τάξης. Το υλικό αυτό δημιουργήθηκε με την ευγενική υποστήριξη της HSBC.
Κεντρική δραστηριότητα
Κάρτα εργασίας: Το νόημα του κατοικείν
Κάρτα εργασίας: Το σπίτι του μέλλοντος έρχεται από το παρελθόν
Κάρτα εργασίας: Σπίτι μου, σπιτάκι μου και φτωχοκαλυβάκι μου
Κάρτα εργασίας: Το σπίτι που πρασίνισε
Κάρτα εργασίας: Σπίτι που δεν το βλέπει ο ήλιος το βλέπει ο γιατρος
Κάρτα εργασίας: Πόλη: Το οικοσύστημα του ανθρώπου
Κάρτα εργασίας: Το σχολείο των ονείρων μας
Συνοδευτικό Υλικό: Το νόημα του κατοικείν
Συνοδευτικό Υλικό: Το σπίτι του μέλλοντος έρχεται από το παρελθόν
Συνοδευτικό Υλικό: Σπίτι μου, σπιτάκι μου και φτωχοκαλυβάκι μου
Συνοδευτικό Υλικό: Το σπίτι που πρασίνισε
Συνοδευτικό Υλικό: Σπίτι που δεν το βλέπει ο ήλιος το βλέπει ο γιατρος
Συνοδευτικό Υλικό: Πόλη: Το οικοσύστημα του ανθρώπου
Συνοδευτικό Υλικό: Το σχολείο των ονείρων μας
Τα τρία γουρουνάκια: Δραστηριότητα για μικρότερα παιδιά.
Δραστηριότητα: Αειφόρος Κατοικία.
Δραστηριότητα: Άλλαξέ το.
Δραστηριότητα: Σύγκρινε τα σπίτια.
Δραστηριότητα: Φτιάξτο μόνος σου.
Παρουσίαση: Το βιοκλιματικό σπίτι
Συνοδευτικά κείμενα παρουσίασης

Αν θέλετε να προσαρμόσετε το πρόγραμμα για μικρότερα παιδιά μπορείτε να εμπνευστείτε από αυτό το άρθρο που δημοσιεύτηκε στους "Ερευνητές" της Καθημερινής.

Διατροφή, Τρόπος Ζωής και Οικολογικό Αποτύπωμα

Το υλικό αυτό, που απευθύνεται σε παιδιά από 9 ετών και άνω, καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το πως η διατροφή μας συνδέεται με τον τρόο ζωής και το οικολογικό μας αποτύπωμα. Γύρω από μια κεντρική δραστηριότητα αρθρώνεται η έρευνα που καλούνται να κάνουν οι μαθητές σε ομάδες αξιοποιώντας το υλικό που έχουμε συγκεντρώσει σε φακέλους αλλά και άλλο υλικό που θα συλλέξουν οι ίδιοι. Η διάρκεια του προγράμματος προσαρμόζεται ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο και τις επιθυμίες της τάξης

Περιγραφή του προγράμματος Διατροφή-Γεωργία-Περιβάλλον βήμα-βήμα
Κάρτα εργασίας: Τρόπος ζωής
Κάρτα εργασίας: Γεωργία
Κάρτα εργασίας: Αλιεία
Κάρτα εργασίας: Υγεία
Κάρτα εργασίας: Μεταλλαγμένα
Κάρτα εργασίας: Τροφοχιλιόμετρα
Κάρτα εργασίας: Φτώχεια
Συνοδευτικό Υλικό: Τρόπος ζωής
Συνοδευτικό Υλικό: Γεωργία
Συνοδευτικό Υλικό: Αλιεία
Συνοδευτικό Υλικό: Υγεία
Συνοδευτικό Υλικό: Μεταλλαγμένα
Συνοδευτικό Υλικό: Τροφοχιλιόμετρα
Συνοδευτικό Υλικό: Φτώχεια
Το δικό μας γεύμα της Μπαμπέτ

Η ιστορία των πραγμάτων

Η ιστορία των πραγμάτων είναι ένα εργαστήριο για παιδιά ηλικίας 9 ετών και άνω που διαμόρφωσε το WWF Ελλάς με την πολύτιμη βοήθεια του εθελοντή μας Μιχάλη Περιβολάρη στο πλαίσιο του προγράμματος η Δύναμη του 10 που πραγματοποιεί σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο. Στόχος του προγράμματος είναι να αντιληφθούν τα παιδιά το περιβαλλοντικό κόστος της υπερκατανάλωσης, να συνειδητοποιήσουν την ιστορία των καταναλωτικών αγαθών και τις επιπτώσεις της παραγωγής προιόντων στο περιβάλλον, να εξοικειωθούν με την έννοια του οικολογικού αποτυπώματος και να εκτιμήσουν τη δύναμή του καταναλωτή.
Περιγραφή εργαστηρίου
Η ιστορία παρασκευής 1000 αλουμινένιων κουτιών
Η εικονοιστορία παρασκευής 1000 αλουμινένιων κουτιών
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρασκευής 1000 αλουμινένιων κουτιών
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός hamburger
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός T shirt
Παρουσίαση "Η ιστορία των πραγμάτων"
Βίντεο της ιστορίας παρασκευής των 1000 αλουμινένιων κουτιών

Ανθρώπινα δικαιώματα και περιβάλλον

Συχνά ξεχνάμε το δικαίωμα στο περιβάλλον, το δικαίωμα σε καθαρό περιβάλλον και στους πόρους που μας παρέχει το περιβάλλον, στον ίδιο τον ανοιχτό χώρο, το δικαίωμα να έχουν και τα παιδιά μας την πρόσβαση σε ένα αντίστοιχο περιβάλλον. Μέσα από το υλικό που έχουμε ετοιμάσει για εσάς, τα παιδιά καλούνται να εξετάσουν τις δικές τους απόψεις και στάσεις και να δουν πώς η καθημερινότητά τους επηρεάζει τα παγκόσμια ζητήματα. Έτσι μιλάνε για θέματα όπως η παγκοσμιοποίηση, η διαφορετικότητα, η κοινωνική δικαιοσύνη, οι αλληλεπιδράσεις και η αειφόρος ανάπτυξη.
Κάνε ένα βήμα μπροστά: Προσαρμογή για την κλιματική αλλαγή, την κατοικία και το δάσος.
Περιγραφή της δραστηριότητας "Κάνε ένα βήμα μπροστά".
Κάρτες ρόλων για την κλιματική αλλαγή και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Κάρτες ρόλων για την κλιματική αλλαγή και το δικαίωμα στην στέγη/κατοικία.
Κάρτες ρόλων για το δάσος και το δικαίωμα στις ωφέλειες του δάσους.
Πρόγραμμα για την κλιματική αλλαγή και τα ανθρώπινα δικαιώματα .
Πρόγραμμα για την κλιματική αλλαγή και το δικαίωμα στην στέγη.
Πρόγραμμα για το δάσος και το δικαίωμα στις ωφέλειες του δάσους.
Ανιχνεύοντας το μέλλον της πόλης μου:
Περιγραφή δραστηριότητας
Φύλλο εργασίας

Το δικαίωμα σε ελεύθερους χώρους πρασίνου και σε βιώσιμες πόλεις

Οι ελεύθεροι χώροι πρασίνου δεν περισσεύουν στις μεγαλουπόλεις. Η υποβάθμιση της ζωής στην πόλη είναι πια αντικείμενο μιας εκτενούς συζήτησης Τι μπορούμε να κάνουμε στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση; Μπορούμε να εισάγουμε τους μαθητές καταρχήν στην απόλαυση του ελεύθερου χώρου, ενός λόφου, ενός άλσους, ενός πεζόδρομου. Να αναδείξουμε τις όμορφες «στιγμές» της πόλης και στη συνέχεια να ανιχνεύσουμε τις παραφωνίες, τις συγκρούσεις χρήσεων και να ιεραρχήσουμε προτεραιότητες. Να διερευνήσουμε εναλλακτικές λύσεις και να αναλάβουμε δράση στο μέτρο των δυνατοτήτων της ομάδας.

Γενικά:
Μια θεωρητική προσέγγιση: Eκπαιδευτικά προγράμματα σε ανοιχτό χώρο: δυνατότητες μια σφαιρικής θεώρησης φύσης και πολιτισμού
Σχεδιάζοντας την ιδανική πόλη: Παρουσίαση powerpoint
Σχεδιάζοντας την ιδανική πόλη: Συνοδευτικό κείμενο
Πράσινοι Ντεντέκτιβ
Από τον οίκο μας στην οικουμένη
Δραστηριότητες στη φύση για παιδιά 4-6 ετών

Λόφος Φιλοπάππου:
Φύλλο Εργασίας : Περίπατος αναγνώρισης της οικολογικής αξίας του λόφου
Φύλλο Εργασίας : Περίπατος αναγνώρισης της πολιτιστικής αξίας του λόφο
Φύλλο Εργασίας : Διεκδικώντας τα δικαιώματά μας στη χρήση του ελεύθερου χώρου
Οικογενειακό Πρόγραμμα : Οδοιπορίες Εξερεύνησης
Εκπαιδευτικό Φυλλάδιο για τις «Οδοιπορίες Εξερεύνησης»
Στα ίχνη του Δημήτρη Πικιώνη: φύση και πολιτισμός στον λόφο του Φιλοπάππου
Φύλλο εργασίας: Στα βήματα του Δημήτρη Πικιώνη

Πεδίον του Άρεως:
Φύλλο Εργασίας : Bingo: Οι χρήστες του πάρκου
Φύλλο Εργασίας : Σταθμός Αγωνιστές
Βοήθημα εκπαιδευτικού:Σταθμός Αγωνιστές: οι λύσεις
Φύλλο Εργασίας : Σταθμός Ροδώνες
Φύλλο Εργασίας : Σταθμός Ποτάμι
Το υλικό αυτό προέκυψε από ένα σεμινάριο για τους χώρους πρασίνου και τα ανθρώπινα δικαιώματα που συνδιοργανώσαμε με την Πρωτοβάθμια Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α Αθηνών.

Αισθητικό Δάσος Καισαριανής
Κυνήγι θησαυρού
Βάλτε τις κάρτες στη σωστή σειρά: Η ιστορία της Μονής Καισαριανής
Το υλικό αυτό προέκυψε από ένα σεμινάριο για το περιαστικό πράσινο που συνδιοργανώσαμε με τις Πρωτοβάθμιες Διευθύνσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α & Β Αθηνών.

Μια επίσκεψη στο Αττικό Αλσος
Το υλικό αυτό σχεδιάστηκε από την Διεύθυνση Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπ/σης Β΄Αθήνας (τις Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μαριάννα Χατζημιχαήλ, Σοφία Καινούργιου, Χριστίνα Παπαζήση) σε συνεργασία με την παιδαγωγική ομάδα του WWF Ελλάς.
Στάση 1: Χάρτης Άλσους - Πινακίδες Ανάπλασης
Περπατώ εις το... Άλσος, αναζητώ, ανακαλύπτω κι ερμηνεύω
Στάση 2: Η δρυς του Διός
Στάση 3: Το ρολόι του τοπίου και της διαχείρισης
Στάση 4: Βοτανικός περίπατος - Δέντρα και θάμνοι της Αττικής
Στάση 5: Σημεία θέας - Προσανατολισμός
Φύλλο εργασίας
Στάση 6: Βοτανικός κήπος

Λυκαβηττός:
Ένας περίπατος στον Λυκαβηττό
Κάρτα εργασίας: Οριζοντιόκλαδο κυπαρίσσι
Κάρτα εργασίας: Γαλατσίδα
Κάρτα εργασίας: Μηδική

Εθνικός Κήπος:
Πράσινη Πόλη
Ένας Οικολογικός Περίπατος στον Εθνικό Κήπο
Ανακαλύπτοντας το δάσος μέσα στον Κήπο
Το εργαστήρι του εμπρεσιονιστή ζωγράφου

Άλλοι ελεύθεροι χώροι:
Οδός Ονείρων, Οδός Πανεπιστημίου
Οικο-παιχνίδια στο Οικολογικό Πάρκο Ψυχικού Φιλοθέης
Περίπατος στην Αρχαία Αγορά

Πρασινίζοντας τις Αυλές των Σχολείων

Ένα πιλοτικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για το Δημοτικό Σχολείο που πραγματοποίησε το WWF Ελλάς σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς με στόχο να συμβάλλει στην επανασύνδεση των παιδιών, ιδιαίτερα όσων ζουν στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις, με το φυσικό περιβάλλον. Το πρόγραμμα στοχεύει στην εξοικείωση των παιδιών με τα μεσογειακά φυτά και στη συνειδητοποίηση της σημασίας τους για το οικοσύστημα αλλά και στην ανάπτυξη της συμμετοχής τους σε ενέργειες που αποσκοπούν στη βελτίωση του περιβάλλοντος. Στο αρχείο που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός δεν θα βρει μόνο τεχνικές οδηγίες για τις φυτεύσεις αλλά και ένα γενικότερο πλαίσιο πάνω στο οποίο μπορεί να κτίσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Πρασινίζοντας τις αυλές των σχολείων

Αξίες

Στο τέλος κάθε εκπαιδευτικής δραστηριότητας για το περιβάλλον, καλό δε θα ήταν να αξιολογούν, οι μαθητές μας, τις...αξίες τους; Πώς θα πετύχουμε την προστασία του περιβάλλοντος; Με βάση ποιες αρχές; Να μερικές ιδέες:
Εισαγωγική δραστηριότητα για αξίες
Ο δραστηριοποιημένος πολίτης του κόσμου
Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;
Οι ρήσεις του Porcia...
Ο τροχός των αξιών

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Δημοτικό Σχολείο

Το υλικό "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Δημοτικό Σχολείο" εκδόθηκε το 1995 από το WWF και το Ίδρυμα Μποδοσάκη. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα υλικά που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα και επηρέασε ουσιαστικά την πορεία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας. Δώδεκα χρόνια μετά το υλικό επικαιροποιήθηκε και η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει πλέον σύγχρονη περιβαλλοντική πληροφορία. Τα ζητήματα που εξετάζονται είναι: Έδαφος, Νερό, Θάλασσα, Δάσος, Αγροοικοσυστήματα, Αέρας, Βιοποικιλότητα. Το υλικό περιλαμβάνει ενημερωτικά κείμενα για τον εκπαιδευτικό και 150 παιδαγωγικές δραστηριότητες.

Προγράμματα για νηπιαγωγείο

Τα ζώα στη Βηθλεέμ
Στον κήπο του σχολείου και των παραμυθιών
Panda μέσα
Σταγόνα τη σταγόνα...
Από τον οίκο μας στην οικουμένη
Το οικολογικό μας αποτύπωμα: μια πορτοκαλάδα λέει την ιστορία της
Διατροφή και οικολογικό αποτύπωμα: Με το πιρούνι μου αλλάζω τον κόσμο
Ταξίδι στην πόλη του μέλλοντος


Εισήγηση WWF Ελλάς στο Συνέδριο της AgriBioMediterraneo, IFOAM, Ζάκυνθος, 16-18 Σεπτεμβρίου 2011. με θέμα "Ecological Footprint: A Key Concept for Changing Consumption Patterns of Children and Adolescents.


Μοιράσου το με φίλους