ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ - ΔΑΣΗ

Εκπαιδευτικές αφίσες για τα δάση

Δέκα εκπαιδευτικές αφίσες για τα δάση που δημιουργήθηκαν στο πλάισιο του προγράμματος "Το Μέλλον των Δασών": μακία βλάστηση, πευκοδάση, δρυοδάση, ορεινά κωνοφόρα, φρύγανα, αλπικά λιβάδια, δάση οξιάς, παρόχθια δάση, προστατευόμενες περιοχές και τα δάση στην Ελλάδα. Σκοπός των αφισών είναι η κατανόηση των διαφορετικών δασικών οικοσύστημάτων της χώρας, της έννοιας της "βιοποικιλότητας" και της σχέσης τους με τις ανθρώπινες δραστηριότητες.

Το Μέλλον των Δασών

Το πρόγραμμα "To Mέλλον των δασών" στοχεύει να αντιμετωπίσει την υποβάθμιση των δασών, τις αιτίες της καταστροφής τους αλλά και να συστήσει προτάσεις αποκατάστασης. Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτήθηκε από τα Ιδρύματα Α.Γ. Λεβέντη, Ι.Σ. Λάτση και Μποδοσάκη καθώς και από τις εισφορές των υποστηρικτών της οργάνωσης. Πιστεύουμε ότι δίνοντας τη σωστή πληροφορία αλλά και το κίνητρο να ενεργοποιηθούν οι ίδιοι οι μαθητές αλλά και οι πολίτες μπορούμε να προστατεύσουμε το δάσος, το κλίμα και τελικά την ίδια μας τη ζωή.Το εκπαιδευτικό πακέτο έχει την ακόλουθη δομή:

"Ξεκινώντας" Πρώτη γνωριμία με το δάσος και τα δάση της περιοχής μου
Σφραγισμένα χείλη, τεντωμένα αυτιά… (Σιωπηλό μονοπάτι)
Πυξίδα μου η φύση. (Μαθαίνω να προσανατολίζομαι μέσα στο δάσος)
Εσένα πώς σε λένε; (Παιχνίδι γνωριμίας με τα ζώα της περιοχής μου)

"Ανακαλύπτοντας" Οι ντετέκτιβ του δάσους
Τρέχω, ψάχνω, κρατάω τα μάτια μου ανοιχτά. (Ανακαλύπτω τα ίχνη των ζώων στο δάσος)
Το τσακάλι, τόσο κοντινό μα τόσο ντροπαλό! (Ανακαλύπτοντας το τσακάλι)
Κάτι μου θυμίζει! (Αναγνώριση φυτών και ειδών χλωρίδας της Πελοποννήσου)
Η κ. Φαντασία εμπνέεται από τα καλούδια της φύσης! (Έργο τέχνης)
Η πόλη μου το δάσος (Πως λειτουργεί το σύστημα "δάσος")

Οι επιστήμονες του δάσους παρατηρούν. Μετά τη φωτιά.
Και τώρα πώς θα επιβιώσω; (Μηχανισμοί επιβίωσης και προσαρμογής)
Κοιτάω, παρατηρώ, ανακαλύπτω. (Ανακαλύπτω τη φύση μετά τη φωτιά)
Καμένοι κορμοί! Άχρηστοι ή όχι; (Κορμοδέματα, κορμοφράγματα)
Το πλέγμα της ζωής. (Κάναβος)
Μικρόκοσμος: Oι εργάτες της φύσης! (Τα κολεόπτερα)
Το παζλ της Πελοποννήσου. (Διάκριση διαφορετικών τύπων δασών της Πελπ/σου και αντίστοιχη αντίδρασή τους στη φωτιά)

Γίνομαι ενεργός πολίτης!
Να αναδασώσει κανείς ή να μην αναδασώσει;
Δαιμόνιοι ρεπόρτερ εν δράσει! (Έρευνα για τα καμένα της Πελ/σου)
Για αυτές τις δραστηριότητες συνεργάστηκαν οι Δεδάκη Μ., Ζωγράφου Ν., Κορακάκη Ε., Κορδοπάτης Π., Κουταβά Ν., Λατσούδης Π., Μαραγκού Π., Μίγκλη Δ., Σβορώνου Ε., Συμβουλίδου Μ.
Παρουσίαση "Το μέλλον των δασών": Μέρος Α, Μέρος Β, Κείμενο Διαφανειών
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τα δάση και τις δασικές πυρκαγιές για μικρότερα παιδιά (5-7 ετών)
Εδώ μπορείτε να δείτε την σύντομη εκδοχή του ντοκυμαντέρ "Το τρίγωνο της φωτιάς" που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και μέσα στην τάξη για να εισαγάγετε τους μαθητές στο θέμα των δασικών πυρκαγιών.

Επιδαπέδιο παιχνίδι για το δάσος

Θέλετε οι μαθητές σας να μάθουν κάποιες βασικές έννοιες για το δάσος, τις αξίες και τις απειλές του, χωρίς να κλειστείτε σε μια τάξη και μάλιστα με τρόπο ευχάριστο; Θέλετε να αξιολογήσετε τι συγκράτησαν από το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που κάνατε όλο τον χρόνο; Παίξτε λοιπόν μαζί με το WWF ταμπού, παντομίμα, ζωγραφομαχίες και πολλά άλλα σε ένα παιχνίδι για μικρούς και μεγάλους. Καλή ζαριά!
Οδηγίες Παιχνιδιού

Πάρνηθα: Γνωρίζω, Συμμετέχω, Προστατεύω

Οι Προστατευόμενες Περιοχές της Ελλάδας και το Παράδειγμα του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας: Το εκπαιδευτικό αυτό πακέτο δημιουργήθηκε από το WWF Ελλάς με στόχο τη γνωριμία των μαθητών και εκπαιδευτικών με μια προστατευόμενη περιοχή της χώρας μας (την Πάρνηθα ή άλλη της επιλογής σας), την παροχή γνώσης, την ευαισθητοποίηση για την ανάγκη προστασίας της και την κατανόηση αλλά και διερεύνηση τρόπων διαχείρισης που να εξασφαλίζουν την αειφόρο ανάπτυξή της. Ευχαριστούμε θερμά τον όμιλο EUROBANK για την υποστήριξή του, στο πλαίσιο του προγράμματος "Γνωρίζω, Συμμετέχω-Προστατεύω – Εθνικός Δρυμός Πάρνηθας. Το πακέτο απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου και περιλαμβάνει:
Εγχειρίδιο για τον εκπαιδευτικό (μέρος Α, μέρος Β)
Φύλλα εργασίας με σειρά δραστηριοτήτων – για τους μαθητές
Επεξηγήσεις φύλλων εργασίας – για τον εκπαιδευτικό
Τον Κανονισμό Λειτουργίας του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας
Ένα ένθετο με πληροφορίες και φύλλα εργασίας για τα Δάση και τις Δασικές Πυρκαγιές, που θεωρήσαμε ότι ήταν απαραίτητο μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007
Σειρά διαφανειών (slides).
Συνοδευτικό κείμενο για την επεξήγηση των διαφανειών στην τάξη
Ερωτήσεις και απαντήσεις

Τα Δάση γύρω από τη Μεσόγειο

Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι να προσεγγίσουν οι μαθητές σφαιρικά το μεσογειακό πολιτισμό μέσα από ιστορικά, κοινωνικά, και περιβαλλοντικά θέματα, να κατανοήσουν τις αιτίες γέννησης των περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων, να συνειδητοποιήσουν τη δική τους ευθύνη και τη δυνατότητα συμμετοχής στη λύση των περιβαλλοντικών προβλημάτων και να αναπτύξουν το πνεύμα του εθελοντισμού και τη διάθεση συμμετοχής σε δραστηριότητες για την προστασία του περιβάλλοντος. Το εκπαιδευτικό υλικό "Τα δάση γύρω από τη Μεσόγειο, Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για το Γυμνάσιο", είναι το αποτέλεσμα προγράμματος που πραγματοποίησαν από κοινού τα WWF Ιταλίας, Ισπανίας και Ελλάδας. Υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας των τριών χωρών και  χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το WWF International και, όσον αφορά την Ελλάδα, από την εταιρεία ΕΛΑΙΣ.
Εισαγωγή
Δραστηριότητες για το δάσος
Τετράδιο Δραστηριοτήτων

Παρατήρηση Δασών

Η "Παρατήρηση Δασών (Forestwatch)" απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου. Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος είναι η παρατήρηση της βιοποικιλότητας στο δάσος, η κατανόηση της έννοιας "δασικό οικοσύστημα", η μελέτη της επίδρασης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο δάσος, η ανάπτυξη ικανοτήτων παρατήρησης, ανάλυσης και σύνθεσης. Κεντρικός άξονας του προγράμματος είναι μια ή περισσότερες εκδρομές στο δάσος κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές πραγματοποιούν μια σειρά από παρατηρήσεις πάνω στο αβιοτικό και βιοτικό (χλωρίδα, πανίδα) περιβάλλον των δασών. Για τη στήριξη του προγράμματος έχουν προβλεφθεί τα εξής μεθοδολογικά εργαλεία:
Ερωτηματολόγιο Παρατήρησης Δασών
Εγχειρίδιο Παρατήρησης Δασών
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: Σχεδιάστε ένα αειφορικά διαχειριζόμενο δάσος!

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Δημοτικό Σχολείο

Το υλικό "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Δημοτικό Σχολείο" εκδόθηκε το 1995 από το WWF και το Ίδρυμα Μποδοσάκη. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα υλικά που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα και επηρέασε ουσιαστικά την πορεία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας. Δώδεκα χρόνια μετά το υλικό επικαιροποιήθηκε και η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει πλέον σύγχρονη περιβαλλοντική πληροφορία. Τα ζητήματα που εξετάζονται είναι: Έδαφος, Νερό, Θάλασσα, Δάσος, Αγροοικοσυστήματα, Αέρας, Βιοποικιλότητα. Το υλικό περιλαμβάνει ενημερωτικά κείμενα για τον εκπαιδευτικό και 150 παιδαγωγικές δραστηριότητες.


Μοιράσου το με φίλους