Προχτές, Δευτέρα 30 Νοεμβρίου, ο Έλληνας Πρωθυπουργός ανέβηκε στο βήμα της 21ης Παγκόσμιας Διάσκεψης για το κλίμα για να παρουσιάσει στους ηγέτες και τις αντιπροσωπείες περισσοτέρων από 200 χώρες του κόσμου, τις ελληνικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Παραδόξως, δεν έκανε καμία αναφορά στον κύριο υπεύθυνο για το ανθρακικό αποτύπωμα της χώρας, τη δημόσια ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη, η οποία είναι υπεύθυνη για παραπάνω από το ένα τρίτο των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου...

Αντί αυτού, προτίμησε, στην κατά τα άλλα αόριστη και γενικόλογη ομιλία του, να αναφέρει πως, ως ναυτικό έθνος, οι Έλληνες συνεισφέρουν στην πράσινη ανάπτυξη με το θαλάσσιο εμπόριο, το οποίο αποτελεί «μακράν την πιο αποτελεσματική μορφή στις εμπορικές μεταφορές». Πρόσθεσε, επίσης, πως ο «Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO)* θα πρέπει να είναι η αρχή που θα ασχολείται με το θέμα των εκπομπών αερίων από τα πλοία».

 

Η θέση που εξέφρασε ο Αλέξης Τσίπρας δεν είναι καινούρια. Όπως και με τον μύθο του φτηνού λιγνίτη, παρόμοια συντηρείται εδώ και χρόνια, με υπερκομματική ευθύνη, η προστασία της ελληνικής ναυτιλίας από κάθε μέτρο περιορισμού του αποτυπώματός της. Η άποψη μάλιστα που εξέφρασε ο σημερινός Πρωθυπουργός για τον ρόλο του ΙΜΟ ταυτίζεται, διόλου τυχαία, με την επίσημη θέση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ο Έλληνας Πρωθυπουργός δεν ήταν ο μόνος στο Παρίσι που έβαλε στο επίκεντρο της προσοχής τις θαλάσσιες μεταφορές και τον ΙΜΟ. Μια μόλις ημέρα μετά την ομιλία του, ο ΙΜΟ πήρε την πρώτη θέση στα σατιρικά βραβεία ‘Απολίθωμα της ημέρας’ που διοργανώνει το παγκόσμιο Δίκτυο Δράσης για το Κλίμα (CAN). Σύμφωνα με το σκεπτικό της ‘βράβευσης’, το μερίδιο των θαλάσσιων μεταφορών στις παγκόσμιες εκπομπές CO2 φτάνει το 3%, περισσότερο δηλαδή από τις εκπομπές κρατών όπως ο Καναδάς, η Βραζιλία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Μάλιστα σε επιστημονική έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα λίγες ημέρες πριν την έναρξη της Διάσκεψης, για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι συγγραφείς της επισημαίνουν πως το αποτύπωμα των θαλάσσιων μεταφορών, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, το 2050 θα ισούται με το 17% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Από το 1990, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των θαλάσσιων μεταφορών έχουν αυξηθεί κατά 70% και προβλέπεται να γιγαντωθούν, σύμφωνα με τον ΙΜΟ, κατά επιπλέον 250% ως το 2050.

Κι αν οι μεμονωμένες χώρες έχουν ήδη αναλάβει, μερικώς, το δικό τους μερίδιο ευθύνης μέσω των εθνικών σχεδίων που κατέθεσαν πριν φτάσουν στο Παρίσι, ο ΙΜΟ έχει αποτύχει παταγωδώς στο να πράξει ανάλογα. Μάλιστα, ενόψει της Διάσκεψης του Παρισιού, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ δήλωσε πως «η λήψη μέτρων περιορισμού των εκπομπών CO2 της ναυτιλίας πρέπει να αποτραπεί» (!)

Αν ο Πρωθυπουργός πράγματι πιστεύει πως ο οικολογικός μετασχηματισμός των κοινωνιών δε μπορεί να γίνει με γνώμονα τη μεγιστοποίηση του κέρδους, και τα συμφέροντα των αγορών και των πολυεθνικών εταιρειών, δεν έχει παρά να το αποδείξει και έμπρακτα.

______________
*Πρόκειται για όργανο του ΟΗΕ, υπεύθυνο μεταξύ άλλων για την αντιμετώπιση των κλιματικών συνεπειών της ναυτιλίας.



Μοιράσου το με φίλους
 

Σχόλια